Hvordan er det at leve under fattigdomsgrænsen? Verdens Børn besluttede at invitere alle til at opleve det på egen hånd og deltage i TastePoverty Challenge. For to af deltagerne blev det en interessant udfordring, der satte tankerne i gang.
Af Nathalie Emsø
En række frivillige i Verdens Børn havde valgt at tage udfordringen op og deltage i ’TastePoverty Challenge’, hvor man, som deltager, skulle leve for 11,13 kr. dagligt i fem dage. Beløbet er FN’s beregning af, hvad verdens ekstremt fattige har at leve for – omregnet til danske priser.
Studerede tilbudsaviser og lavede en kostplan
Nogle af dem, som deltog i eksperimentet, var Bente Fabech, frivillig gennem fire år, og hendes mand Jørn Gry.
– Generelt har vi følt kampagnen som udfordrende og interessant og som en god anledning til at diskutere fattigdomsproblemet. Man skal planlægge nøje og forberede mere, når man har så lidt. Vi startede med at lave et regneark, så der var styr på økonomien. I den forbindelse studerede vi tilbudsaviser og priser på nettet, og Jørn lavede en kostplan, fortæller Bente.
Bente og Jørn er begge pensionister, og for dem gav kampagnen anledning til nogle gode diskussioner om råvarer, kost, vitaminer og fattigdom. Kampagnen satte begrænsninger for deres normale hverdagskost, fx den daglige kaffe, ost på brødet, kød eller fisk og et glas vin. Det fik dem til at tænke på, hvor værdifulde selv de små ting er i hverdagen.
En tilværelse med begrænsninger
For børnene på Verdens Børns projekter er begrænsninger en del af dagligdagen. Pigerne på f.eks. Madera Girls Primary School i Uganda kommer fra fattige hjem, og maden, de får serveret på skolen, er ofte det eneste måltid, de kan regne med i løbet af dagen.
Teso-regionen i Uganda har meget uforudsigeligt vejr, hvor regn er en sjælden ting. Størstedelen af befolkningen i Uganda er afhængig af landbrug, og det usikre vejr gør det svært for farmere at forudsige, hvornår de kan plante. Når vejret gør det svært at få mad nok ud af landbruget, stiger priserne, og omkostningerne til mad på skolen stiger med dem. En stor bekymring er derfor, om der fortsat vil være råd til mad til alle, hvorfor Verdens Børn valgte at indsamle penge til en madpulje gennem TastePoverty Challenge.
Bente og Jørn tænker tit på de begrænsninger, børnene på Verdens Børns projekter har, men denne kampagne fik dem ligeledes til at tænke på de mennesker i Danmark, der lever med et begrænset budget, som påvirker hverdagen.
– Vi har talt og tænkt meget over vilkårene for folk i Danmark med et så begrænset budget: Hvor ensformig og mangelfuld kosten kan blive, og også over deres manglende mulighed for ikke-planlagte aktiviteter som fx en is til børnene på en varm sommerdag, en øl på skovturen eller festmåltider som julemiddag og påskefrokost, fortæller Bente.
Verdens Børn håber på at deltage i flere kampagner, som sætter fokus på lignende problematikker i Danmark og resten af verden.
Kampagnen ’TastePoverty Challenge’
Verdens Børn deltog i kampagnen, TastePoverty Challenge, for at sætte fokus på fødevaresituationen på vores projekter. Kampagnen handlede om at udfordre folk til at deltage i en fem dage lang udfordring, hvor de deltagende skulle leve under fattigdomsgrænsen, dvs. for 11,13 kr. pr. dag, hvilket var beregnet ud fra Verdensbankens grænse for ekstrem fattigdom. Ud over deltagelse var det muligt at starte en indsamling eller donere penge. Det lykkedes os at indsamle 3.865 kr., som går til Verdens Børns madpulje, der skal sikre gode råvarer til børnene på vores projekter.
Vi takker alle, der deltog i kampagnen, startede en indsamling eller donerede penge. Kampagnens formål har ikke blot været at indsamle penge til Verdens Børns madpulje, men i mindst ligeså høj grad at sætte fokus på de mange millioner verden over, hvor 11,13 kr. dagligt er et livsvilkår. Vi er derfor glade for, at kampagnen har sat tanker i gang hos de deltagende og ført til betydningsfulde diskussioner over middagsbordet som hos Bente og Jørn.